Tre starka kvinnor

Anna Kruse är svensk jazzsångerska som studerade på Musikhögskolan Ingesund och flyttade till Danmark där hon etablerat sig sedan 20 år tillbaka. Anna har arbetat intensivt med att tonsätta den finlandsvenska poeten Edith Södergrans dikter. Hon har vid det här laget gjort tre skivreleaser med dessa dikter som alla fått mängder stjärnor och rosor från recensenterna i Norden.

Stina Ekblad är en av Sveriges mest namnkunniga skådespelerskor. En guldbaggebelönad dramatenaktris som setts i allt från Julkalendern till dramaserier och deckare. Stina framträder ofta som uppläsare av lyrik och melodramer och anlitas till samarbeten med orkestrar och musiker som uppskattar hennes musikalitet och naturliga gehör.

Lyrikern Edith Södergran (1892–1923) blev bara 31 år gammal. Hon dog av TBC efter att ha levt sina sista sex år i livet i stor fattigdom. Södergran var också en ung kvinna som visste vad hon ville med humor och bestämdhet. Edith Södergran var före sin tid genom att våga synas och höras som kvinna. Förutom Anna och Stina framträder även musikerna Jeppe Holst – gitarr samt Nicholas Kingo – piano, sång och munspel.

KOnserten är ett samarrangemang mellan Arvika konsertförening, Arvika Jazz & Blues och Musikhögskolan Ingesund.

Tre starka kvinnor
Dag: 5 maj
Tid: 19.00
Plats: Konsertsalen, Musikhögskolan Ingesund
Entré: Medlem i AKF eller AJ&B 100 kr, Ungdom t.o.m. 19 år samt studenter (leg) – fri entré.