Program hösten 2019

Yan Kok
Torsdag 26 september kl 19:30
Lilla konsertsalen, Musikhögskolan Ingesund

Yan Kok är en internationell klassisk gitarrist som kommer från Norge men numera är bosatt i Tyskland. Hon har vid sina konserter visat en enastående förmåga att med stark scennärvaro och fenomenal spelteknik kommunicera sin repertoar som spänner från John Dowland och Bach till nyskriven musik.

Yan växte upp i Oslo och började spela när hon var 7 år vid Barratt Due musikkinstitutt. Efter studier vid Norges Musikkhøgskole fortsatte hon sedan vid Musikhögskolan i Düsseldorf. Numera studerar hon vid Hochschule für Musik und Tanz i Köln.

Yan Kok har vunnit ett antal priser i flertalet internationella gitarr-tävlingar och belönats med Jörgen-Rörbystipendiet. Hon har konserterat världen över både som solist och som kammarmusiker i stora delar av Europa, liksom i Kina och Brasilien.

Konserten är ett samarrangemang med Musikhögskolan Ingesund.

Stipendiatkonsert
Torsdag 17 oktober kl 18:00
Musikskolan i Arvika

Cecilia Werling

Cecilia Werling – horn/sång, som studerar andra året på musiklinjen på Sundsta-Älvkullegymnasiet i Karlstad, har tilldelats priset.

Cecilia har hållit på med musik så länge hon kan minnas och började spela valthorn på Musikskolan i Arvika redan när hon var 9 år gammal. Under högstadiet gick hon på Estetiska skolan i Arvika. Nu spelar hon i Arvika Stadsmusikkår och i augusti blev hon även utvald till att spela med Landslaget i blåsmusik. Hon spelar oftast klassiska stycken men ibland kan det också bli lite film- eller musikalmusik. Cecilia började ta lektioner i sång för ca. 3 år sedan, mestadels pop, indie och jazz och så sjunger hon i en jazzensemble och i en kör på skolan.

Konserten arrangeras i samarbete med Musikskolan i Arvika.

Eliane Reyes & Enrique Bagaria – 2 x piano
Tisdag 29 oktober kl. 19.00
Stora konsertsalen, Musikhögskolan Ingesund

Två konsertpianister, en fransk och en katalansk, delar ett på ett program med europeisk prägel. Den belgiska konsertpianisten Eliane Reyes har studerat i Bryssel, Berlin och Paris. Hon har nu en mycket aktiv konsertverksamhet i hela världen och leder flera artistiska festivaler och projekt. Hon är dessutom professor i piano vid både Paris och Bryssels stora musikkonservatorier. Martha Argerich har beskrivit henne som «an outstanding musical talent».

Den katalanska pianisten Enrique Bagaria har studerat i Barcelona, Paris, Madrid och München samt vunnit den prestigefulla Maria Canals-tävlingen i Barcelona. Han är en aktiv kammarmusiker och innehar professur i piano vid Barcelonas konservatorium.

From Hollywood to Ingesund – filmmusikkonsert
Torsdag 7 november kl. 19:30
Musikhögskolan Ingesund

Filmmusikkonsert med Anton Ljungqvist, Ylva Holmstrand och Arvika Stadsmusikkår. Det är med stor glädje Konsertföreningen äntligen kan presentera den mycket talangfulle Arvika-bosatte sångaren Anton Ljungqvist. På denna konsert ackompanjeras han av Ylva Holmstrand på piano och av Arvika Stadsmusikkår, stadens egen blåsorkester, som också gör en egen avdelning.

Anton Ljungqvist är utbildad på Operahögskolan i Stockholm. Han har belönats med en rad stipendier, såsom Joel Berglundstipendiet och Kungliga Musikaliska Akademiens stipendium. På Wermland Opera har Anton gestaltat huvudroller som Figaro och Fernando i den stora Trilogin (Figaros bröllop, Barberaren i Sevilla, Fidelio) och Eisenstein i Läderlappen. Denna säsongen gör han rollen som Mr Gedge i Albert Herring på Wermland Opera.

Anton har även gästat GöteborgsOperan, Folkoperan, Malmö Opera, Vattnäs Konsertlada och Bergen Nasjonale Opera. På konsertscenen sjunger han allt från Bach till musikaler. Denna kväll kommer publiken att kunna njuta av känd och suggererande filmmusik.
Konserten arrangeras i samverkan med Musikhögskolan Ingesund.

Cordial Consort
Onsdag 27 november kl. 19:00
Mikaelikyrkan

Gamla hundar kan man inte lära sitta Musik och anekdoter kring Fredrik den Store av Preussen. Fredrik den Store, upplyst despot, musiker, militärstrateg och filosof beskrivs ofta som motsägelsernas kung. Han drev igenom sina idéer disciplinerat och framgångsrikt. Men planen att få de svältande bönderna att odla den då okända näringsrika potatisen visade sig vara en svårknäckt nöt. Misstänksamheten mot den ovala knölen var för stor. Sädestraditionen för stark. Böndernas känslor styrde bortanför allt förnuft. Det är svårt att lära gamla hundar sitta… Med åren blev Fredrik lika envis som bönderna han så gärna ville övertyga och han föredrog sina hundars sällskap framför sina rådgivares. Men envisheten kan även vara en välsignelse – vilken tur vi har att Fredrik den Store älskade musik! Med stor generositet fick han musiklivet att blomstra och utveckla sig i en alldeles egen riktning – die Berliner Schule.

Cordial Consort; Emelie Roos – blockflöjter, Hanna Thiel – gambor/violone och Dohyo Sol – lutor tillhör de främsta musikerna i Norden på sina respektive instrument. Med ett gemensamt intresse att gå till botten med saker och ting, har de tre musikerna under flera år utvecklat idéer om hur ett musikaliskt och vänskapligt samarbete skulle kunna växa till något exceptionellt. Trion siktar på att förena personlig tolkning och berättelse med historiskt välinformerad interpretation. De träffar sin publik genom strängar, blås och klang – precis som deras namn antyder; Cordial – med hjärta.

Konserten arrangeras i samarbete med Arvika Västra församling.

Julkonsert
Söndag 15 december kl. 18:00
Trefaldighetskyrkan

Konsertföreningens traditionella julkonsert kommer också denna gång att arrangeras i nära samarbete med Musikskolan i Arvika. Arvika Stråkorkester, Arvika Kammarkör och elever vid Musikskolan bjuder på stämningsfulla julpärlor för hela familjen.Konserten arrangeras i samverkan med Arvika Östra församling.