Program hösten 2016

Perunika – Kraft och sångglädje
Lördag 24/9 kl. 18.00
Musikhögskolan Ingesund

AKF:s medlemmar inbjuds också till workshop med Perunika på Musikhögskolan Ingesund samma dag kl 14.00.

Perunika är en ny vokalensemble från Stockholm som sjunger bulgarisk folkmusik i arrangemang för kvinnoröster, en körtradition som är känd och uppskattad över hela världen för dess särskilda klang och spännande arrangemang.

Såsom det mesta av folkmusik handlar sångerna ofta om kärlek, beskrivningar av vardagen och funderingar kring livet. Sångstilen är kraftfull med stämmor tätt intill varandra och melodier som flätas samman, oftast fyrstämmigt men ibland upp till sex eller åtta stämmor.
Upplev Perunika, bli hänförd av sångkraften från 18 kvinnor, låt er omfamnas av skira toner och upplev klanger ni inte trodde fanns!

Konserten arrangeras i samarbete med Musikhögskolan Ingesund.

Mänskan var äntligen mänska – föreställning med Wermlandsensemblen
Söndag 2 okt kl. 18.00 på Rackstadmuséet

Rubriken kommer från en dikt av Anderz Harning, men återspeglar också mycket av det som är Göran Tunströms funderingar kring Jesus i romanen Ökenbrevet. Det är människan Jesus vi får möta i den ålder då han inte finns beskriven i evangelierna, d v s från barndomen till 25-årsåldern.
Wermlandsensemblen har tidigare gjort liknande föreställningar, där läsning varvas med körmusik i olika genrer och tidsepoker och med olika textförfattare i ett försök att ytterligare ge tankedimensioner och associationer till den lästa texten.

«Detta är en enkel bok om ljus» skrev Göran till sin bror Staffan i Arvika, och det är sant, men det är ett ljus som lyser mot en mörk bakgrund.
Konserten arrangeras i samarbete med Rackstadmuséet. Den stora utställningen Värmlands Konstförenings Höstsalong pågår samtidigt.

Museets café är öppet i samband med konserten.

Galanterier – Barockkonsert med Ensemble Holmia
Lördag 29 okt kl. 18.00
Mikaelikyrkan

Ett konsertprogram med doft av senbarockens virtuositet och elegans. Så inspirerat beskriver de fem damerna i Ensemble Holmia sitt program Galanterier.

Musikalisk grannlåt och hövlighet strömmar till oss genom deras instrument barockviolin, traversflöjt, barockoboe, barockcello och cembalo. Bland kompositionerna finner vi Quartett Tafel-Musik av Telemann, violinmusik av Johan Agrell, galant rokokotrio av J G Janitsch, cellosonat av Boccherini och Quintett av J Ch Bach.

Engegårdkvartetten
Fredag 18 nov kl. 19.00
K-salen på Musikhögskolan Ingesund

Den norska stråkkvartetten har sedan den skapades i Lofoten för 10 år sedan blivit en av Norges mest eftertraktade stråkkvartett. Den har blivit känd för sitt djärva och fräscha spelsätt av traditionell repertoar och fokus på ny skandinavisk musik.

Engegårdkvartettens CD-inspelningar har omtalats som ”breath- taking” av The Strad och deras senaste skiva med Griegkvartetten har omnämnts av Englands store kritiker Tully Potter som ”what Grieg lovers have been waiting for”. I Arvika spelar kvartetten ett program med mästerverk av Schumann, Sibelius och Haydn.

Under dagen ges även en Masterclass på Musikhögskolan Ingesund.

Konserten arrangeras i samarbete med Musikhögskolan Ingesund.

Swingdanskonsert – Ingesounders Big Band & Ingestringers
Lördag 26 nov kl. 20.00
Parkhallen, Arvika

Putsa dansskorna och upplev en festkväll tillsammans med storband och stråkar! Orkestern spelar dansmusik från 30-, 40-, och 50-talet precis som den skall vara och det bjuds på låtar av bl.a. Frank Sinatra, Benny Goodman, Tommy Dorsey, Ella Fitzgerald och Glenn Miller. Nostalgi i dansens virvlar under ledning av Daniel Nolgård.

Produktionen arrangeras i samarbete med Musikhögskolan Ingesund och Arvika Jazz & Blues.

Julkonsert
Söndag 11 dec kl. 18.00
Trefaldighetskyrkan

Arvika Konsertförening bjuder tillsammans med Arvika kammarkör och Arvika stråkorkester in till en jublande julkonsert. Sjungande män och kvinnor, spelande stråkmusiker, en publik som inbjuds delta av hjärtans lust.

Och som om detta inte räckte, ger mässingsblåsare, träblåsare och slagverkare extra pompa och ståt åt kvällen. Den glada musiken kommer huvudsakligen från Amerika, av kompositörer som t ex John Williams och James Taylor. Den gemensamma musikaliska satsningen görs av Arvika Stråkorkester med sin dirigent Göran Lindskog och Arvika Kammarkör med dirigenten och arrangören Mats Kästel, som även arbetat fram små förändringar i partituren till fromma för just denna kväll och detta tillfälle.