Program våren 2019

Glafsfjordens Musikfestival 2019
23-27 januari

Den årliga klassiska musikfestivalen återkommer även 2019 med några riktigt spännande internationella artister. Ett nervkittlande och betagande program utlovas. I år får vi bl a lyssna till en av Rysslands mest berömda stråk-kvartetter. Även några av världens mest lovande unga stjärnor inom sin genre kommer. För mer info se http://www.glafsfjordenfestival.com.
Arvika Konsertförening samverkar med festivalen genom vårt öronmärkta bidrag till en internationell artist.

Årsmöte
Söndag 3 mars kl. 16:00
Kulturhuset Ritz.

Styrelsen i Arvika Konsertförening välkomnar alla medlemmar att delta i årsmötet som denna gång hålls i Arvikas nya, fina kulturhus – Ritz. Före årsmötet blir det möjligt att njuta av lite mingel och musikunderhållning på Ritz. En ung stråkkvartett kommer att spela musik av Maurice Ravel på huvudscenen ca kl 15.30. Därefter går vi upp i möteslokalen för årsmötesförhandlingarna. Detta är den ordinarie kallelsen till årsmötet. Dagordning och övriga handlingar delas ut på mötet.

Årets Polarprisvinnare Dr. Ahmad Sarmast & Zohra Orchestra
Måndag 11 mars kl. 19.00
Stora konsertsalen, Musikhögskolan Ingesund

Vi har den stora äran att presentera ett mycket unikt besök i Värmland, Arvika och Musikhögskolan Ingesund. Grundaren av Afghanistan National Institute of Music (ANIM) – Dr.Ahmad Sarmast och Zohra Orchestra!
Efter utbildning i Ryssland och Australien blev Ahmad Sarmast utsedd som förste afghan till filosofie doktor i musik. 2006 återvände han till sitt sargade hemland med det uttalade syftet att rädda och återuppliva landets musikhistoria. Under ledning av Sarmast grundades Afghanistan National Institute of Music. Institutet startade en musikskola där barn och unga får lära sig att spela instrument och repertoaren består av både västerländsk klassisk musik och traditionell afghansk folkmusik. Kvinnorna i orkestern Zohra, 25 till antalet, spelar bokstavligt talat för sina liv och för sin frihet. Ledda av 22 åriga dirigenten Negin Khpalwak har ensemblen blivit världskänd sedan sin internationella debut under World Economic Forums konferens i Davos 2016.

Syftet är att genom musik återupprätta landets kultur och skapa framtidshopp oavsett bakgrund, kön, ekonomiska förutsättningar och religion. ANIM och Ahmad Sarmast blev hyllad och fick stor uppmärksamhet i samband med senaste Polarprisutdelningen, då en hel musikvärld fick ta del av denna gripande och musikaliska resa.

Konserten inleds med ett samtal (c:a 30 min) där vi får möta grundaren själv, Dr Ahmed Sarmast och dirigenten Negin Khpalwak. Samtalet leds av journalisten Annika Lindqvist. Studenter från Musikhögskolan Ingesund kommer att delta. Ungefärlig konsertlängd med samtal: 1 timme och 50 min inkl. paus. Samarrangemang mellan Musikhögskolan Ingesund, Arvika Konsertförening och Polar Music Prize.

Musikgal – en musikalrestaurang
lördag 23 mars kl. 19:00
Foajén, Musikhögskolan Ingesund

Var med och bestäm programmet själv utifrån en innehållsrik «meny».
På mångas begäran upprepar vi förra årets begivenhet med sång på menyn, utan att arrangera stor musikalresa till Karlstad! I stället inviterar vi duktiga artister till storslagen musikalrestaurang i Arvika – MUSIKGAL!

Sångarna Maria Hebbe, Julia Nylander och Oskar Persson, sistnämda också «hovmästare» medverkar som «servitörer». Musikalstjärnan Christer Nerfont är «SPECIAL GUEST». En timme innan showen dukar vi upp en stor pajbuffé med sallad, dressing & bröd. Kanske får ni smaka på en av Mrs Lovetts delikata pajer från ”Sweeney Todd”, skurna i perfekt precision. Kom hungrig!

Inträde 280 kr inkl matservering, medlem AKF och studenter 200 kr. Anmälan till arvikakonsertförening@gmail.com eller tel 076 842 81 01 (Irja Nilsson) och betalning till bankgiro 5126-9868 eller swish 123-351-1995 innan 15 mars 2019.

Evenemanget arrangeras i samverkan med Musikhögskolan Ingesund.

Oslo kammarkör
5 Maj, kl 19.00
Lilla konsertsalen, Musikhögskolan Ingesund

Oslo Kammerkor kommer denna kväll till Arvika med ett spännande och otraditionellt program. Kören har de sista åren fått stor internationell uppmärksamhet runt sin utforskning av den norska folkmusiken. ompositören Ørjan Matre står bakom många av arrangemangen och med denna musik har Oslo Kammerkor blivit inbjuden till festivaler och konserter världen över. 2015 och 2017 sjöng kören bland annat i Carnegie Hall. Nu i april släppte kören en ny CD,Veneliti, baserat på dessa folkmusikarrangemang.

Kl 16 denna vårsöndag arrangeras även en öppen workshop med Oslo Kammerkor och sångare från Musikhögskolan under ledning av körens dirigent Håkon Nystedt. Samarrangemang mellan Arvika Konsertförening och Musikhögskolan Ingesund.

Unga mästare – Matvei Blumin, violin & Daumants Liepins, piano
Obs flyttad till måndag 22 maj, kl 19.00
Rackstadmusset

I höstas hade den unga ukrainsk-ryska violinisten Matvei Blumin problem med visum till Sverige och konserten fick ställas in. Men nu blir det efter många försök äntligen av!

De två exceptionella instrumentalisterna möts i ett duoprogram. Båda räknas i sina hemländer Ryssland respektive Lettland som ett par av de mest enastående musikerna i sin generation. Den unga ukrainsk-ryska violinsten Matvei Blumin (15 år) är den unga generationen nya stjärnskott på violin och har jämförts med en ung Vadim Repin. Konsertpianisten Daumants Liepins (24 år) som sedan ett par år tillbaka bor i Arvika och studerar för Prof. Julia Mustonen-Dahlkvist på Musikhögskolan Ingesund har redan börjat lägga världen under sina fötter. Nu senast vann han både förstapris samt publikens och orkesterns pris vid Maria Canals-tävlingen i Barcelona och har kalendern full med konserter över hela Europa under kommande året.

De träffades i Arvika under Glafsfjordens musikfestival 2018 där Matvei gjorde ett bestående intryck på alla lyssnare. Efter konserten började Matvei och Daumants spontant att musicera ihop och då uppstod något magiskt, ett möte mellan två stora musikaliska personligheter. Därmed blev en konsert direkt inbokad. Men visumsvårigheter för Matvei innebar att den fick skjutas upp – nu blir det alltså en vårkonsert! Matvei och Daumants kommer att framföra ett program med bl a César Francks berömda violinsonat och musik av Paganini och Chausson. Missa inte denna möjlighet att träffa unga mästare på nära håll innan de försvinner ut i världen på de stora scenerna!

Konserten arrangeras i samarbete med Rackstadmuséet. Konsert med paus. Biljetter Entré: 150 kr, medlemmar AKF 100 kr – ungdom/student fri entré

Operaresa: Säsongspremiären på Rossinis La Cenerentola (Askungen)
16 Maj, Den norske Opera & Ballett

Pris inkl resa, introduktion och föreställning som senast;
medlem 790 kr, ej medlem 940 kr. Anmälan till
arvikakonsertforening@gmail.com eller tel 0570 81995 och betalning till bankgiro 5126-9868 eller swish 123-351-1995 innan 15 mars 2019. Vi återkommer med mer information om restider mm.

Stefan Herheims underhållande och livfulla version av La Cenerentola blev en succé då operan sattes upp våren 2017. Kritiker i såväl Norge som utomlands var begeistrade: «Resultatet er utsøkt. Dra til Operaen, den som kan» og «Når forestillingen slutter, ønsker man at den skal begynne på nytt!» var några av reaktionerna. Med andra ord. Denna föreställning får man bara inte missa! Vilket du är van operabesökare eller är mindre bekant med musikformen så är föreställningen något för dig.

Se länken https://operaen.no/forestillinger/la-cenerentolaopera/#sectionFilmOgForedrag