Program hösten 2018

There are no more four seasons
Torsdag 20 sept kl. 19.00
Stora konsertsalen, Musikhögskolan Ingesund

There are no more four seasons består av violinisten George Kentros och elektroniska musikern Mattias Petersson.

Duon tar avstamp i kända verk ur musikhistorien och skapar nya för att tala till och om vår samtid. Hittills har de komponerat om verk av Vivaldi, Ravel, Biber och Johan Strauss d. y. för violin och laptop för att se hur det hade kunnat låta om verken skrevs idag.

DN kallade duons debutCD för en av förra decenniets 10 bästa klassiska inspelningar. Mattias Petersson har bl a studerat på Ingesund och på Musikhögskolan i Stockholm, där han nu arbetar som lärare i elektroakustisk komposition. George Kentros studerade bl a på Yale University i USA och Musikhögskolan i Stockholm och är en av nordens mest anlitade experimentella violinister.

Konserten arrangeras i samverkan med Musikhögskolan Ingesund.

Duo Magnus & Iryna
Torsdag 4 oktober kl. 19:00
Stora konsertsalen, Musikhögskolan Ingesund

Vinnare av 2017 års final av Ung & Lovande blev Duo Magnus & Iryna, närmare bestämt Magnus Holmander, klarinett, och Iryna Serotiuk, accordeon. Juryen uttalade: «Med lysande artisteri och självklar scennärvaro, suveränt samspel och teknisk briljans, bjuder musikerna in lyssnaren till en unik klangvärld». Duon är ganska nybildad men har redan skaffat sig en helt egen repertoar, inte minst tack vare att Iryna själv arrangerar musik för den ovanliga ensemblen.

Magnus studerar på Kungl. Musikhögskolan, tidigare för Hermann Stéfansson och Martin Fröst, nu med Emil Jonason. Iryna har studier i Odessa bakom sig innan hon kom till Warszawa och så småningom Stockholm där hon nu studerar hos Anita Agnas på Kungl. Musikhögskolan.

Konserten är producerad av Västmanlandsmusiken och arrangeras i samarbete med Musikhögskolan Ingesund.

Unga mästare
Vänskapsmatch i piano: Daumants Liepins vs Aristo Sham

Söndag 21 oktober kl. 16:00,
Rackstadmuséet

PROGRAMÄNDRING! Tyvärr har den ukrainsk-ryska violinisten Matvei Blumin fått problem med visum till Sverige och kan inte komma till denna konsert!

Istället kommer Daumants Liepins varva ett solopiano-program tillsammans med pianisten Aristo Sham från Hongkong. Båda pianister är av den unga generationens främsta företrädare för sitt instrument. Dessutom förbereder de båda två att åka till en av världens större pianotävlingar, Geneva International Piano Competition där de ska tävla mot några av de bästa unga konsertpiansterna i världen.

Denna konsert blir en vänskapsmatch där båda konsertpianister får visa upp delar av sina stora virtuosa tävlingsprogram. Men hur klarar de att vara vänner trots konkurrensen?

Konsert med paus. Biljetter Entré: 150 kr, medlemmar AKF 100 kr – ungdom/student fri entré.

Konserten arrangeras i samarbete med Rackstadmuséet.

Stipendiatkonsert
Torsdag 25 oktober kl. 18.30
Musikskolan i Arvika

Gabriel Nilsson – saxofon, som studerar andra året på Ekonomiprogrammet på Tingvalla-gymnasiet i Karlstad, har tilldelats Arvika Konsertförenings stipendium för 2018. Gabriel är 18 år och bor i Arvika. Han började spela saxofon i 2009 på Musikskolan i Arvika där hans lärare var Berit Thim.
Sedan 2 år tillbaka har han flyttat sina lektioner till Martin Eriksson på Musikhögskolan Ingesund. Gabriel tycker om att spela klassisk musik men kan också gå över till jazzlåtar. Hans absoluta gehör gör det lättare att lära nya låtar. Birgitta Rentzog ackompagnerar på piano.

Odd Sizes Messias
Söndag 11 november kl. 16:00
Rackstadmuséet

Elisabeth Holmertz – sång
Per Buhre – barockviolin och sång
Ingrid Andersson – barockcello och sång
Fredrik Bock – barockgitarr och sång

Att framföra Händels Messias med bara fyra personer kan vid första anblicken verka omöjligt, men ensemble Odd Size har laborerat fram en egen version av mästerverket och resultatet blir något pånyttfött, sprittande, lekfullt, innerligt och möjligen en gnutta vansinnigt. Varken kör, orkester eller dirigent finns på plats – men lyssnaren kommer Händels odödliga musik riktigt nära!

Konserten är producerad av Samspel/MAIS (Musikarrangörer i Samverkan) och arrangeras i samarbete med Rackstadmuséet.

Trio ZilliacusRaitinenForsberg
Tisdag 27 november kl. 19:30
Stora konsertsalen, Musikhögskolan Ingesund

Cecilia Zilliacus, violin, Kati Raitinen, cello, Bengt Forsberg, piano. Välkända klassiska musiker som ständigt arbetar med att utforska. den spännande repertoaren för pianotrio och sina många beställningsverk. Programmet består av både ny och gammal musik!

Konserten arrangeras i samarbete med Musikhögskolan Ingesund.

Julkonsert
Söndag 16 december kl. 18:00
Trefaldighetskyrkan

Konsertföreningens traditionella julkonsert, denna gång med Arvika Stråkorkester och spännande unga gäster, vill också i år försöka att sätta åhörarna i den rätta julstämningen.