Program våren 2017

Operaresa till Oslooperan
Lördag 7 jan, avfärd från Palmviken kl 14.00, föreställning kl 18.00. Beräknad återkomst innan midnatt. Pris inkl resa, introduktion och föreställning; medlem 790 kr, ej medlem 940 kr. Obs att resan nu är fullbokad!

Cavalleria rusticana och Pagliacci är två berättelser om helt vanliga människor som styrs av känslor, om hyckleri och om dubbelmoral. Dessa båda verk, av Mascagni och av Leoncavallo brukar sortera under begreppet verism, egentligen en litterär stil som beskriver de s.k. lägre samhällsklassernas verklighet.

På scenen i Oslo står en namnkunnig ensemble, med bl a den unga stjärnsopranen Lise Davidsen i rollen som Santuzza och den lyriskdramatiske tenoren Henrik Engelsviken som Turiddu. I Pagliacci sjunger hjältetenoren Mikhail Gubsky mot bl a kritikerrosade Marita Sølberg och Yngve Søberg.

Gläd Er åt att få höra kända operapärlor; t ex intermezzot och påskkören i Cavalleria rusticana, Tonios prolog- aria och Canios aria ”Vesti la giubba” från Pagliacci, varje tenors paradnummer.

Glafsfjordens musikfestival
19-21 januari

Arvika Konsertförening samarbetar med festivalen. Läs mer om programmet, musiken och musikerna på http://www.glafsfjordenfestival.com. Biljetter säljs på Arvika turistbyrå och på ticketmaster.se

Årsmöte
Söndag 12 februari kl 16.00
Musikskolan i Arvika

Styrelsen i Arvika Konsertförening välkomnar alla medlemmar att delta i detta årsmötet och njuta av lite underhållning av styrelsen, och fika, innan mötesförhandlingarna.

Worst of Emil & Peter
Emil Jonason, klarinett och
Peter Friis Johansson, piano

Lördag 25 febr kl 19.00
Musikhögskolan Ingesund

Denna föreställning presenterar något nytt inom svensk kammarmusik. Musik, text och skådespel flyter sömlöst ihop till en dramatisk helhet.
Temat är «mänsklighetens mörkare sidor» med musik av bl a Queen, Pärt, Tom Waits och Prokofjev blandat med anekdoter, reflektioner och oväntade inslag. De utlovar en konsert som kommer att kännas, klanger du inte trodde fanns och musik du inte trodde var möjlig.

Klarinettisten Emil Jonason och pianisten Peter Friis Johansson är två unika solister som tillsammans vill utmana de klassiska konventionerna och kickstarta en ny musikalisk era. De har spelat tillsammans i Wiener Musikverein, Concertgebouw Amsterdam och bortom dessa scener som duo i mer än tio år. 2012 gav de ut cd:n Beautiful Insanities som bl a fick högsta betyg av OPUS Magazine.

En sen eftermiddag på djupet – Ensemble från Wermlands Orkester
Söndag 12 mars kl 17.59
Rackstadmuséet

Kammarmusikkonsert med Wermland Operas cellister och kontrabasister samt sångerskan AnnLouice Lögdlund. Ensemblen kommer att bjuda på ett varierat program med många överraskningar.

Konserten arrangeras i samarbete med Rackstadmuséet.

8th Nordic Piano Competition
Söndag 19 mars kl 15.00
Musikhögskolan Ingesund

Nordens största pianotävling för pianister flyttar från Malmö till Ingesund! Finalkonserten presenterar tre hela pianokonserter tillsammans med Wermland Operas orkester och dirigent Johannes Gustavsson.

I samarbete med Karlstad Universitet, Wermland Opera och med sponsring av Blüthner Pianos blir detta en stor musikhändelse. Pianisterna från hela Norden kommer att under veckan 12-19 mars samlas och höras på Musikhögskolan Ingesund.

Arvika Konsertförening är med och sponsrar ett publikpris på 5000 kr under tävlingen. Mer info kommer senare. http://www.nordicpiano.com

Minetti Quartett – temperamentsfull stråkkvartett från Österrike
Tisdag 28 mars kl. 12.15 – 13.00
Stora konsertsalen på Musikhögskolan Ingesund

”Minetti Quartet är en musikalisk sensation” skriver Der Tagesspiegel redan 2009. Samma år beskriver Berliner Morgenpost kvartettens temperament som en explosion.

Sedan dess har de fyra musikerna spelat på konserthus över hela Europa, deltagit i en lång rad kammarmusikfestivaler och även turnerat i Nord- och sydamerika, Australien, Japan och Kina. Bland de prestigefyllda tävlingar kvartetten har vunnit hittar vi Rimbotti String Quartet competition, the International Haydn Competition, the International Schubert Competition och the Grosses Gradus and Parnassum Prize. Även kvartettens skivor har rosats av kritikerna.

Kvartettens namn refererar till en pjäs av Thomas Bernhard, som under många år bodde i Ohlsdorf, där också de två violinisterna är uppväxta.
Produktion i samarbete med Musikhögskolan Ingesund och Kultur i Väst.
Kombinera med lunch efter konserten i Razz Café !

Specialerbjudande – Räktallrik – 150kr inklusive musik och mat. Vegetarisk och vegansk alternativ finns. Ring gärna och förbeställ maten: 076 -887 4743

Entré inkl. lunch 150 kr (enbart konsert 80 kr pensionär 60 kr, ungdom t.o.m. 19 år samt studenter (leg) – fri entré.

Frauenliebe und Leben
Anna Larsson, alt och Francisca Skoogh, piano

Söndag 23 april kl 19.00
Musikhögskolan Ingesund

En av världens främsta altsångerskor framför ett kvinnligt och stundtals erotiskt Lied-program. Anna och Franciscas samarbete präglas av samstämmighet och övertygelsen om att Romanssången är ett av de mest betydelsefulla kulturella uttrycken än idag.

Hovsångerskan Anna Larsson brukar uppträda på de stora operahusen runt om i världen. Hon är känd för sin breda repertoar som sträcker sig från Bach till nutid. Hon debuterade 1997 i Mahlers andra symfoni med Claudio Abbado och Berliner Philharmoniker.

Francisca Skoogh har etablerat sig som en av Sveriges främsta konsertpianister. Franciscas inspelningar har fått strålande recensioner. Hennes samarbete med mezzosopranen Malena Ernman resulterade i cd:n Songs in Season, en succé såväl hos kritiker som publik. Vi kommer att få höra sånger av bl.a. Alma Mahler, Robert Schumann och Richard Strauss.

John O’Conor – piano
Torsdag 18 maj kl 19.00
Musikhögskolan Ingesund

Den levande pianolegenden John O’Conor från Irland är en av pianovärldens största auktoriteter och innehar professurer i Europa, Nordamerika och Japan. Han har även varit rektor för Dublin Acamemy of Music och artistisk ledare för Dublin International Piano Competition.
O’Conor har studerat för den legendariske Wilhelm Kempff och erhållit förstapris i Beethoventävlingen i Wien 1973. Han räknas som en av världens främsta uttolkare av wienklassisk pianorepertoar, speciellt Beethoven där hans inspelningar av pianosonaterna är kända världen över.

Hemlängtan – När svenskarna var invandrare
Föreställning med ensemble ur Romeo & Julia Kören

Söndag 21 maj kl 19 på Rackstadmuséet

Många svenskar var på 1800-talet tvungna att lämna sitt land och möta en ny kultur. Problem med språket, kulturkrockar och en evig längtan hem var deras vardag.

Dramatiserade brev ger röst åt de svårigheter som mötte de svenska utvandrarna. Breven berättar även om dråpliga situationer, varmt mottagande och om lyckan över att ha förbättrat sin och sina barns framtid.
En liten ensemble ur Romeo & Julia Kören tar med oss på ett besök i Kristinas och Karl-Oskars musikaliska samtid. Musiken i föreställningen är folkmusik, psalmer och skillingtryck från 1800- talets Sverige och Amerika, som speglar det arv svenskarna tog med sig från Sverige och den kultur de mötte i det nya landet.

Föreställningen arrangeras i samarbete med Rackstadmuséet.