Program hösten 2023

Torsdag 28 september, kl. 19.00
SAMARA
Stora konsertsalen Ingesund

Ett musikaliskt möte mellan Norden och Mellanöstern.

Ahmad al Khatib (oud), Avin Omer (sång), Youssef Hbeisch (perc), Larisa Ljungkrona (dragspel,sång), Stefan Bergman (bas), Ida Gillner (sax).

Samara började som trio med oud, bas och saxofon och utvidgades till sextett 2018 med den kurdiska sångerskan Avin Omer som också sjunger på arabiska och persiska. Dessutom Larisa Mönttinen Ljungkrona på dragspel och finsk runosång och den palestinske slagverksvirtuosen Youssef Hbeisch.

Samara har turnerat flitigt både i Mellanöstern och Sverige och fått oerhört starkt gensvar från publiken genom sin unika sammansättning och skickliga musikanteri.

Franz Liszt / Per Tengstrand

Tisdag 3 oktober kl. 19.00
Per Tengstrand spelar och berättar om fenomenet Franz Liszt
Stora konsertsalen, Musikhögskolan Ingesund

Vi får följa med i både ord och ton i berättelsen om en av de mest fascinerande personerna under 1800-talet, och hur han revolutionerade musiklivet och pianistens roll på sätt som lever kvar än idag.

Efter paus blir det ett av historiens största mästerverk för piano, den magnifika, stora sonaten i H-moll.

Per Tengstrand debuterade med Helsingborgs Symfoniorkester redan vid tolv års ålder och har sedan dess kommit att bli en av Sveriges främsta konsertpianister genom tiderna.

Woodpeckers Recorder Quartet
Anna Paradiso & Dan Laurin

Lördag 21 oktober kl. 19.30
Blockflöjtsfrossans Galakonsert

50-årsjubilerande Svenska Blockflöjtsförbundet
Woodpeckers Recorder Quartet, Dan Laurin, Anna Paradiso. Blockflöjtsfrossan på Ingesund är ett dygn med konserter, ensemblespel, utställningar, föreläsningar, workshops och masterclasses.

Woodpeckers Recorder Quartet är en dynamisk grupp blockflöjtister som alla delar samma passion att framhäva både gammal och ny musik.

Kvartettten består av Pernille Petersen, Caroline Eidsten Dahl, Katarina Widell och Kate Hearne. De träffades under sina studier för Dan Laurin vid Kungl.Musikhögskolan i Stockholm. Efter avslutade diplomutbildningar har de fortsatt spela tillsammans och med rötter i Sverige, Norge, Danmark och Irland har Woodpeckers visat att de har något speciellt att bjuda på. Samtliga medlemmar har också profilerat sig som vinnare och pristagare vid internationella tävlingar och de konserterar regelbundet runtom i hela världen.

Dan Laurin är en av världens mest omtalade blockflöjtister. Hans utpräglade klangmedvetenhet och scennärvaro har gjort honom berömd över hela världen. Dan har som interpret och skivartist med mer än fyrtio skivor i diskografin vunnit ett stort antal priser och utmärkelser, bland annat två Grammis. Laurin är blockflöjtsprofessor vid KMH i Stockholm.
Anna Paradiso har omtalats som ”en av de mest framstående klaverspelarna i världen idag”  Hon har framfört konserter i bland annat Europa, USA och Japan. För det internationella bolaget BIS har Anna spelat in många skivor, på cembalo, klavikord, hammarklaver och modernt piano, både som solist och som continuo-spelare.

Stipendiater

Lördag 11 november kl. 15.00
Stipendiatkonsert
Musikskolan i Arvika

Med årets unga stipendiater Stella Axelsson (flöjt) och Malin Eriksson (altfiol).

Marine Pérez Trio

Fredag 24 november kl. 19:00
DUBBELKONSERT! MP3 – Marine Pérez Trio + Ingesunds Folkmusikstudenter

OBS! Konserten är flyttad Ritz Club

Nina Pérez – fiol & Viola d´amore
Mia Marine – 5 strängad fiol
Mattias Pérez – 12-strängad gitarr

Denna afton blir det en ”dubbelkonsert” där vi under första set får lyssna till folkmusik-studenterna på Ingesund och i andra set, efter paus ett möte med MP3-Marine Pérez Trio!

MP3 firar i år 20 år som band, och trion bildades då Nina och Mattias studerade vid Ingesund och Mia var student på Kungl Musikhögskolani Sthlm.
De har sedan dess turnerat tillsammans i länder som Skottland, Australien, Belgien och Chile. Trion har släppt tre album och ett fjärde är nu på väg.

Samtliga medlemmar arbetar också som lärare på Musikhögskolan Ingesund.

Söndag 17 december kl. 18.00
Julkonsert i Brunskogs Kyrka

Som traditionen bjuder så får vi lyssna till Arvika Stråkorkester, Arvika Kammarkör och elever vid musikskolan i en stämningsfull julkonsert.

Foto: Tage Bäck