Program våren 2020

Årsmöte Arvika Konsertförening
Söndag 23 februari kl 16:00
Musikskolan i Arvika

Arvika Konsertförenings medlemmar välkomnas att delta i årsmötet, som hålls på Musikskolan i Arvika. Det blir fika och musik förutom de sedvanliga årsmötesförhandlingarna.

Detta är den ordinarie kallelsen till årsmötet. Dagordning och övriga handlingar delas ut på mötet.

Nordic Saxophone Quartet

America – Nordic Saxophone Quartet
OBS! Flyttat till senare datum!

Den här kvällen bjuds vi på musik av den Bach-inspirerade David Maslanka, Andrea Tarrodis verk (over and over again) inspirerat av jazzmusikern J. Coltrane och Dvoraks stråkkvartett op.96 i version för saxofonkvartett. Kvartetten turnerar i de nordiska länderna, men har också varit i bl.a. Sydafrika, USA, Bolivia, Iran och Ukraina. De ger konserter och håller masterclasses.

Nordic Saxophone Quartet (NSQ) består av Johannes Thorell, sopransaxofon, Martin Eriksson, altsaxofon, Matias Karlsen Björnstad, tenorsaxofon, Arnulf Steinsvik, barytonsaxofon.

Konserten arrangeras i samverkan med Musikhögskolan Ingesund. Biljetter 150kr (medlemmar 100kr), ungdomar och studenter (leg) gratis.

Lönnebergakvartetten

Tårtsväng med Pippi och Beethoven – barn- och familjekonsert med Lönnebergakvartetten
OBS! Flyttat till senare datum!

HUR BAKAR MAN EN WIENERVALSTÅRTA? VAR LIGGER BERGAKUNGENS SAL? OCH HUR LÅTER EN BEBISFIOL?

Lönnebergakvartetten är den sjungande stråkkvartetten! Den liknar inte något annat du sett eller hört med stråk och sång i en oemotståndlig kombination. Spelande och sjungande inbjuder de till möten med den klassiska musiken, kompositörer, musik och instrument. Föreställningen Tårtsväng med Pippi och Beethoven har turnerat sedan 2012, bl a på Konserthuset i Stockholm, Musik vid Siljan och Piteå musikfestival. Lönnebergakvartetten har spelat hundratals skolkonserter för tusentals barn från 5 år och uppåt. Lördagens konsert är givande för barn i alla åldrar, upp till 100 år!

Konserten är en samverkan med Musikhögskolan Ingesund och Glafsfjorden Musikfestival.

Kungsbacka pianotrio

OBS! Flyttat till senare datum!

”En av Europas bästa pianotrior”

Kungsbacka Pianotrio, bildad 1997, har vunnit erkännande som en av de mest framträdande ensemblerna i sin generation med en blomstrande internationell karriär. Under 2003 deltog de i konsertserien Rising Stars. Bland deras inspelningar kan nämnas verk av Rehnqvist på skivmärket BIS och trior av Schubert, Fauré, Mozart och Haydn för NAXOS. Kungsbacka Pianotrio gav sin första konsert någonsin i Kungsbacka, därav namnet. Där och i Varberg arrangerar de också sedan 20 år en årlig festival – Change.

Konserten är en samverkan med Musikhögskolan Ingesund.

Tre starka kvinnor

Söndag 24 maj kl. 19:00
Lilla Konsertsalen på Musikhögskolan Ingesund

Stina Ekblad och Anna Kruse hyllar poeten Edith Södergran.

Anna Kruse är en svensk jazzsångerska som studerat vid Musikhögskolan Ingesund. Sedan 20 år tillbaka är hon bosatt och etablerad i Danmark. Anna har arbetat intensivt med att tonsätta den Finlands-svenska poeten Edith Södergrans dikter och har vid det här laget gjort tre skivor med dessa dikter. De har fått många stjärnor och rosor från recensenter i Norden.

Stina Ekblad är en av Sveriges mest namnkunniga skådespelerskor. En guldbaggebelönad Dramatenaktris. Hon uppmärksammas i allt från Julkalendern till dramaserier och deckare. Stina framträder ofta som uppläsare av lyrik och melodramer och anlitas till samarbeten med orkestrar och musiker som uppskattar hennes musikalitet och naturliga gehör för samspelet mellan ord och ton.

Förutom Anna och Stina framträder även musikerna Jeppe Holst, gitarr samt Nicholas Kingo piano, sång och munspel. Edith Södergrans poesi och Anna Kruses musik och röst möts som systrar från var sin tid. De går sida vid sida, klangfullt, drömmande, vilt och vemodigt har Stina Ekblad sagt om Anna Kruse.

Konserten är ett samarrangemang med Musikhögskolan Ingesund och Arvika Jazz & Blues.

Ladda hem

Ladda hem konsertprogrammet som PDF-fil.