Program hösten 2017

Operacafé – Beställ dina egna önskesånger!
Lördag 26 augusti kl. 16.00 får du på Konsthallen i Arvika uppleva några av musikal-, operett- och operalitteraturens mest kända och kära sånger, arior, duetter och ensembler. Var med och bestäm programmet själv, utifrån en mycket innehållsrik ”femrättersmeny”! Konstahallens café håller öppet från kl. 15.15.

Arvika Konsertförening har haft förmånen att få professionella sångare med anknytning till Arvika att medverka som ”servitörer”. Den Stockholmsbaserade mezzosopranen Eva Sahlin från Arvika har jobbat på Kungliga Operan i många år – nu blir det anledning att höra henne hemmavid. Barytonen Fredrik Helgesson, som är engagerad på Göteborgsoperan, är det alltid en glädje att få höra i Arvika. Dessutom har vi fått med oss Söljes egen näktergal; Angela Petré. Samt från Dresden i Tyskland kommer en internationell tenor att avlägga visit!

Sångarna blir ackompanjerade av de unga, begåvade Ingesunds-pianisterna Ernst Erlanson och Per Olsson. Konsertföreningens ordförande Nils Petter Tveten är «hovmästare».

Svarfvar & Jablonski
Fredag 15 sept kl. 19.00
Musikhögskolan Ingesund

Christian Svarfvar, violin och Peter Jablonski, piano. Två av musiksveriges mest aktiva och efterfrågade solister på vardera instrumentet möts i ett spännande duoprogram. Christian och Peter är båda regelbundna solister med landets ledande symfoniorkestrar, turnerar utomlands och har gett ut flera CD-skivor som blivit succéer. Jablonski är professor vid Royal College of Music i London och Svarfvar undervisar vid Örebro musikhögskola. Tillsammans som duo ska de ge ut en skiva på BIS under 2018. I Arvika spelar de ett program med musik av Schnittke, Pärt, Prokofjev, Janacek och Chopin.

Konserten arrangeras i samarbete med Musikhögskolan Ingesund där även en öppen Masterclass sker lör 16 sept 11.00.

Alexander Ghindin, Piano
Söndag 8 okt kl. 19.00
Stora konsertsalen, Musikhögskolan Ingesund

Klassisk pianorecital med fokus på romantisk rysk musik. Alexander Ghindin är Honoured Artist of Russia och är en av de mest eftersökta pianisterna i hans generation. Han är förstaprisvinnare av Cleveland Piano Competition, andraprisvinnare i Queen Elisabeth Competition och även prisvinnare i Tchaikovsky Competition i Moskva. Han har spelat med orkestrar under ledning av bl.a. Vladimir Ashkenazy, Alan Gilbert, Krzysztof Penderecki och Paavo Järvi. Han finns att höra på över 28 CD-skivor.

Observera att konserten med Alexander Ghindin ersätter den tidigare annonserade konserten med Ulrika Strömstedt och Sergio Pontes på samma tid. Den konserten utgår p.g.a. sjukdom.

Exklusivt genrep – Hederos, Willemark, Berglund
Onsdag 18 okt kl. 19.00
Musikhögskolan Ingesund.

Både en unik konstellation och ett unikt tillfälle att möta tre högklassiga musiker som inom sin profession och genre hör till de främsta i landet.
Martin Hederos kommer tillsammans med Lena Willemark och Mats Berglund ge en konsert i samband med Oktober-stämman i Uppsala Konsert & Kongress. Vad passar bättre än att sammanfoga dessa tre musiker på Ingesund innan själva premiären och via detta genrep, exklusivt få ta del av en hissnande musikalisk resa. Det lär bli Värmland och Älvdalen i fokus men kanske även någon oväntad jazzballad och kanske något helt nyskrivet!

Konserten arrangeras i samarbete med Musikhögskolan Ingesund och Arvika Jazz & Blues, samt i samverkan Uppsala Konsert & Kongress.

En paus i november- Cellomusik och dikter
Lördag 11 nov kl. 15.30
Konsthallen

Finstämda toner från barockcellon varvat med tänkvärda dikter i Konsthallens inspirerande miljö. Ann-Helen Lindskog spelar klassisk musik blandat med folkvisor på barockcellon från Ingesunds Musikhögskola och Anna Andersson Vass läser dikter.

Konserten arrangeras i samverkan med Konsthallen.

Stipendiatkonsert
Söndag 26 november kl. 15.00
Arvika Konserthall.

Nora Heinerud, Arvika Konsertförenings musikstipendiat för 2017, går andra året på Estetiska skolans gymnasieprogram Stage and Perform.
Nora har violinspel som ett av sina ämnen och spelar gärna klassisk musik, men också folkmusik, bl a i Fredriks spelmanslag. Läs mer om att söka konsertföreningens stipendium.

Julkonsert
Söndag 17 dec kl. 18.00
Trefaldighetskyrkan

Konsertföreningens traditionella julkonsert med Arvika Stråkorkester, Arvika Kammarkör och gäster vill också i år bjuda på en riktig fin konsert som sätter åhörarna i den rätta julstämningen.