Program hösten 2020

Nordic Saxophone Quartet

Tisdag 13 oktober klockan 19.00, Stora konsertsalen, Musikhögskolan Ingesund: Nordiska Saxofonkvartetten.
Ny och klassisk musik, bland annat av Dvorák. Begränsat antal publikplatser. Värdar på plats guidar till sittplats. Läs mer om konserten här.

Fredrik Lindborg – trio ochs tråkkvartett
Fredrik Lindborg – trio och stråkkvartett

Onsdag 4 november klockan 18.00 och 20.00, Stora konsertsalen, Musikhögskolan Ingesund: Fredrik Lindborg – trio och stråkkvartettMusik av Gullin.
Svensk jazz har sedan 50-talet haft en speciell plats på den internationella jazzscenen. Amerikanskt sväng med stänk av svensk folkmusik har utvecklats till en unik musik som med sitt djup går rakt in i hjärtat hos lyssnaren. Här presenteras musiken med Lars Gullins kompositioner som grund tillsammans med en stråkkvartett och Fredrik Lindborg, Martin Sjöstedt och Daniel Fredriksson. Lars Gullin är en av Sveriges största musiker och kompositörer genom tiderna. Han spelade tidigt både klassiskt musik och folkmusik vilket har satt sin tydliga prägel på musiken. Här ges denna underbara musik nytt liv i händerna på Fredrik Lindborg och stråkkvartetten. Fredrik Lindborg har spelat musik sedan barnsben och lyssnat ännu längre. Detta har satt sina spår i hans uttryck som talar direkt till lyssnaren. Hans sound är stort och mustigt, han svänger kraftigt och idéerna tycks aldrig ta slut.

Samarrangemang med Arvika Jazz & Blues och Musikhögskolan Ingesund. Entré: 150 kr. Medlem AKF el. AJ&B: 100 kr. Ungdom t.o.m. 19 år samt studenter (leg) – fri entré. OBS!! FÖRBOKNING AV BILJETTER: mejla till biljettbokning.mhi@kau.se

På grund av rådande omständigheter finns ett begränsat antal publikplatser. Konserten ges två gånger samma kväll så att fler får chansen att se konserten. Konsertvärd säkerställer att restriktionerna följs.

Villancico. Foto: Sarah Tehranian.

Onsdag 11 november klockan 18.00 och 20.00, Stora konsertsalen Musikhögskolan Ingesund: ¡Fiesta barroca latina!
Konsert med Ensemble Villancico under ledning av dirigent Peter Pontvik.

Ensemble Villancico har invigt den skandinaviska publiken i en ny genre: den latinamerikanska renässans- och barockmusiken. Med en konsert- och turnéverksamhet i drygt 30 länder är ensemblen fortfarande ensam i Norden om att representera detta område. På meritlistan finns flera CD-utgivningar, en grammisnominering, ett interpretationspris samt inspelningar i radio och TV, både i Sverige och utomlands. Kombinationen av färgstark, rytmisk tidig latinamerikansk repertoar och den i svensk tradition skolade vokal-instrumentalensemblen har resulterat en ledande position inom genren. Ensemblens klara, homogena klang, de lidelsefulla, rytmiska tolkningarna med inslag av barockdans har vunnit internationell genklang.

Samarrangemang med Musikhögskolan Ingesund. Entré: 150 kr. Medlem i AKF: 100 kr. Ungdom t.o.m. 19 år samt studenter (leg) – fri entré. OBS!! FÖRBOKNING AV BILJETTER: mejla till biljettbokning.mhi@kau.se

Lovisa Lundmark

Stipendiatkonsert – INSTÄLLD!

Anna Lovisa Lundmark utsågs till Arvika Konsertförenings stipendiat 2020. I våras tog hon studenten från Estetiska skolan – Stage & Perform och sedan tidigare i höst går hon en högskoleförberedande musikutbildning vid Musikkonservatoriet i Falun. Om innehållet i kvällens konsert säger hon:

”I programmet har jag samlat flera av mina absoluta favoriter ur den folkmusikaliska myllan som är gränslandet mellan Sverige och Norge. Jag kommer även att bjuda på en kort liten utflykt till den tyska barocken. Med mig på scenen har jag fyra fantastiska vänner och musiker och förutom fiol kommer det också bjudas på bland annat härjedalspipa och durspel”.

Medverkande: Anna Lovisa Lundmark, fiol och sång. Josefine Persson, fiol och härjedalspipa. Anders Hallpers, durspel. Freja Appelkvist, piano. Eva-Karin Angleborg, diktläsare.

Ritz. Fri entré. Begränsat antal publikplatser.

Julkonsert – INSTÄLLD!
Stämningsfull advents- och julmusik med Arvika kammarkör och Arvika Stråkorkester.

Trefaldighetskyrkan. Tid meddelas senare.