Program våren 2016

Trettondagskonsert med Wermland Operas orkester – dir Johannes Gustavsson – solist Stian Carstensen.
Fre 8 januari kl 19.00
Musikhögskolan Ingesund

Traditionsenligt avslutar vi julhögtiden, och öppnar 2016- säsongen, med en hejdundrande konsert i Musikhögskolan Ingesunds fantastiska konsertsal. Detta år blir fjärde året tillsammans med Wermland Operas Orkester – under ledning av Johannes Gustavsson – och med den fantastiske dragspelaren Stian Carstensen som solist!

Ylva med vänner – musikalisk buffé
Sön 7 februari kl 18.00
Rackstadmuséet

Kan bra musik liknas vid en god måltid. Varför inte, tycker Ylva Holmstrand som har kommit med idén och valt både musik och medmusikanter. Förutom Ylva på piano hör vi Ia Hulten, sång, Roland Algesten, klarinett och Lisbeth Vecchi, violin o viola.

Samtliga musiker är välkända för musikintresserade Arvikabor då de bor i trakten och musicerar i många olika sammanhang. Roland Algesten är född och uppvuxen i bygden medan övriga tre är inflyttade. Eftersom Roland äger två hästar har övriga musiker valt honom till konsertens hovmästare!
Tonsättarnamn på menyn blir en överraskning för publiken men vi avslöjar att Ylva är förtjust i oxfilé gorgonzola med ett rött vin, Ia avnjuter gärna en lammstek med ett Amaronevin, Lisbeth delar gärna på drycken till en tallrik spagetti carbonara. Hovmästare Algesten sitter helst på en stubbe i skogen med en ostmacka och kaffe på termos. Publiken kan förvänta sig musik med spännvidd som stimulerar våra örons smaklökar – Bon appétit!

Simon Henrikssons stipendiatkonsert
ons 24 februari kl 19.00
Musikskolans orkestersal

Simon Henriksson, tredjeårselev på Solbergagymnasiet, har mottagit Arvika Konsertförenings stipendium för 2016. Simon är aktiv och kunnig på trombon i många olika genrer – från symfonisk musik till jazz. Han spelar solistiskt, men också i flera olika ensembler; Jazzbandet Arvika Nyheter, Stadsmusikkåren, Torsby Brass, RUMs Värmlandssymfoniorkester m.fl.

Årsmöte
Sön 28 februari kl 15.00
Musikskolan i Arvika

Musik av mässingssextett från Stadsmusikkåren. Under 1600-talet blev det på modet att vistas på kurort och dricka brunn. Den tidens medicinska vetenskap ansåg att mineralhaltigt brunnsvatten hade gynnsam effekt på balansen mellan de fyra kroppsvätskorna.

Kurorternas gäster ordinerades ofta att dricka flera liter om dagen. Mellan glasen företogs promenader under lättsam konversation där samtal om religion, politik och pengar var förbjudna då det kunde skapa upprörda känslor och inverka negativt på vattnets verkan.

Musik var ett viktigt inslag i livet på kurorterna, så viktigt att många anställde egna brunnsorkestrar som konserterade vid middagar, på möten, i parken, i spetsen för promenader etc.

En vanlig ensembleform var mässingssextetten bestående av ess- och Bb-kornett, alt- och tenorhorn, tenorbasun och bastuba. Den mest skiftande musik arrangerades för mässingssextett. Så kallad seriös musik som t.ex. Beethovens pianosonater blandades med opera- och operettfantasier, valser, marscher och populära slagdängor.

Styrelsen i Arvika Konsertförening välkomnar alla medlemmar att delta i detta evenemang och njuta av lite underhållning före och efter årsmötet.

Olli Mustonen – piano
Tis 15 mars kl 19.00
Musikhögskolan Ingesund

Olli Mustonen föddes 1967 i Vantaa, Finland, och började ta pianolektioner redan som femåring. Han studerade senare för Rautavaara och 1987 vann han ett internationellt pris för unga konsertmusiker, vilket ledde till att han debuterade i Carnegie Hall i New York.

Även hans skivinspelningar för Decca och RCA har uppmärksammats med flera pris. Mustonen har uppträtt med flera internationella orkestrar och anses som en av de mest kända pianisterna i sin generation.
På konserten i Arvika står musik av Schumann, Prokofjev och Skrjabin på programmet. Mustonen framför också en egen komposition.

AKF:s medlemmar inbjuds också till en masterclass med Mustonen på MHI samma dag kl 10.