Program hösten 2021

Freja Apelkvist. Foto: privat.

17  oktober klockan 16.00, Musikhögskolan Ingesund.
Freja Apelkvist studerar sista året vid Stage & Perform i Arvika och planerar att fortsätta studera musik efter studenten. Förutom cello, spelar hon också piano och sjunger. Under konserten framför hon bland annat solostycken för cello av Bach och tillsammans med Arvika Stråkorkester sats 2 ur Haydn cellokonsert i C-dur.

Arvika Stråkorkester kommer även att framföra ett par orkesterstycken av Vivaldi och Holst.

Fritt inträde.

Martin Sturfält. Foto: Martin Sturfält.

9 november klockan 19.00, Stora konsertsalen, Musikhögskolan Ingesund Stora konsertsalen
Arvika konsertförening passar på att uppmärksamma Carl Wilhelm Eugen Stenhammar, Tonsättare, pianist och dirigent, med anledning av att det i år är 150 år sedan han föddes.

Martin Sturfält, pianist och Stenhammarkännare kommer att under konserten berätta om Stenhammars liv och verk.

I denna tema- Stenhammarkonsert kommer vi också att få njuta sopranen Agnes Auer utbildad på operaskolorna i Stockholm och Oslo liksom på Sibeliusakademin. På konsertscenen har hon bland annat sjungit Bachs Johannespassion med Drottningholms Barockensemble Och Brahms Ein Deutsches Requiem med Malmö Symfoniorkester.

Zemlinskykvartetten. Foto: Ilona Sochorová.

17 november klockan 19.00, Musikhögskolan Ingesund
Konsert med Karin Dornbusch, klarinett & Zemlinskykvartetten.

Zemlinskykvartetten. Kvartetten uppträder regelbundet i Tjeckien och  över hela världen. Deras omfattande repertoar håller mer än 200 verk från Mozart, Beethoven, Brahms och Dvorak till många samtida tonsättare.

Kvällens konsert bjuder på: Alexander von Zemlinsky: Stråkkvartett nr. 3, Op. 19. Iris Szeghy: Vivat Summer! för klarinett. Bedřich Smetana: Stråkkvartett nr. 1 i e-moll ”från mitt liv”. Wolfgang Amadeus Mozart: Klarinettkvintett i A-dur, K. 581.

Biljetter köps via Tickster eller köpas på plats.

Samarrangemang med Frontsides kammarmusikfestival.

Julkonsert

12 december klockan 18.00, Trefaldighetskyrkan
Den tredje advent blir det traditionsenlig adventskonsert. Medverkar gör Arvika kammarkör, Mats Kästel, dirigent. Arvika Stråkorkester, Göran Lindskog, dirigent. Solist tillika stipendiat Mirja Backlund, klarinett. Solister Rebecka Hugne och Hans-Åke Karlsson, trumpeter. Solist Karin Svenstedt, violin.

Vaccinationsbevis krävs från och med 1 december.

Mer information kommer.