Hillevi Martinpelto och Matti Hirvonen

Hovsångerskan och sopranen Hillevi Martinpelto och konsertpianisten Matti Hirvonen besöker Musikhögskolan Ingesund med programmet ”Det är vackrast när det skymmer”. Det bjuds på sånger av Schubert, Stenhammar, Malmlöf-Forsling, de Frumerie, Strauss och SibeliusDessutom pianosolo med musik av Chopin.

Hillevi har uppträtt på konserthus och i operahus över hela världen och samarbetat med stora dirigenter som till exempel John Eliot Gardiner, Simon Rattle och Zubin Mehta.

Matti Hirvonen är en av de mest eftertraktade pianisterna och besöker regelbundet festivaler över hela världen tillsammans med sångare som Nina Stemme, Wolfgang Holzmair och Peter Mattei. Matti har innehaft professorstjänst i pianoackompanjemang och Lied vid Kungliga Musikhögskolan i Stockholm, Royal College of Music i London, Norges Musikkhøgskole i Oslo och vid Rutgers University i New Jersey, USA.

Både Hillevi och Matti har tilldelats den kungliga medaljen Litteris et Artibus för framstående konstnärliga insatser. Hirvonen studerade dessutom på Ingesund för Torunn Fyhn mellan åren 1974-77. Med andra ord ett musikaliskt kärt återbesök.

Dag: Söndag den 16 januari
Tid: 18.00
Plats: Musikhögskolan Ingesund, Stora konsertsalen
Biljetter: https://secure.tickster.com/8692xnnz3fkexdp

Konserten är ett samarrangemang mellan Musikhögskolan Ingesund och Arvika Konsertförening.