Joram Zieltjens – Arvika konsertförenings stipendiat 2022!

Arvika konsertförening har åter utsett en ung musikant som mottagare av föreningens stipendium för 2022. Denna gång utsågs Joram Zieltjens, en 16-årig Arvikabo, som till vardags går andra året på Stage & Performs musikestetiska program.

Joram har spelat piano sedan 2013 och blev ungefär samtidigt också lockad av trombonen. Numera är Mats Lindahl, Musikskolan i Arvika, hans lärare på trombon och Mikael Kanarva, Musikhögskolan Ingesund, på piano. Tidigare spelade han piano för Birgitta Rentzhog på Musikskolan i Arvika.

Joram berättar att han efter avklarat gymnasium tänker fortsätta med musik, och att han då kommer att söka Kandidatprogrammet på Ingesund, för att bli musiklärare eller orkestermusiker. Därför jobbar han hårt, och övar två till tre timmar piano och en timme trombon om dagen.

Men innan dess lockar Nordiska Ungdomsorkestern i Lund eller Landslaget I Blåsmusik, för att utveckla kunskaperna i samspel med andra människor. Så stipendiet kommer väl till pass för att ta sig vidare på musikens vingar. Nu är Joram ungefär som andra ungdomar i Arvika, med flera intressen, bland annat är han också en hängiven seglare, och kan ses i någon av segelbåtklubbens små segeljollar på Kyrkvikens vatten sommartid.