God jul & gott nytt år!

Kära vänner av Arvika Konsertförening! Vad skulle väl föreningen vara utan alla er som stöder oss. Vi vill uttrycka vårt varma tack och med en önskan om en så fin advents- och jultid som omständigheterna tillåter. Vi kämpar på, var och en.

Nog saknar vi de fina konserterna vi haft förmånen att anordna här och var och en har vi våra favoritminnen från dessa. En lång lista skulle det bli. Ur en sådan tänkt lista ger vi er nu några förslag för en stunds lyssning med några av alla de fina musiker som gästat oss tidigare:

Ensemble Odd Size

Malin Broman x 8 spelar Mendelssohn String Octet

Arvika Konsertförenings Sommarkonsert 2020

Ni vet också att vi haft glädjen att ge stipendier till unga kanske blivande musiker. Efter att styrelsen slagit sina kloka huvuden ihop beslöt vi att i år ge stipendium till två mycket lovande flickor. Dessa är Freja Apelkvist och Mirja Backlund. Freja Apelkvist studerar på gymnasiet Stage and Perform i Arvika och spelar cello främst. Mirja Backlund spelar klarinett, och är sistaårs elev på Solbergagymnasiets teknikprogram. Vi ser fram emot deras respektive stipendiatkonserter, förhoppningsvis under nästa sommar eller höst. Konserten med vår tidigare stipendiat Anna Lovisa Lundmark, kan förhoppningsvis genomföras under 2021. Vi lägger ut en video med Anna Lovisa här på hemsidan inom kort.

Någon julkonsert blev det tyvärr heller inte i år. Förra året, som ni kanske minns, deltog hela halva musikskolans olika grupperingar i den. Tanken vi har nu är att vi istället för inställd julkonsert ordnar en festlig ”sommarkonsert”. Då kan olika små eller större ensembler från Musikskolan få tillfälle att uppträda.

För våra medlemmars skull vore det också trevligt att kunna bjuda på utomhuskonserter med lokala artister, t ex i Stadsparken, Hamnen, i Konsthallens eller i Rackstadmuséets trädgård.

Vi lever på hoppet som ni säkert märker, och ytterligare en förhoppning är att kunna ordna åtminstone någon eller några konserter under våren. De vi hoppas på nu är Kungsbacka Pianotrio, Rickard Söderberg, Anna Kruse, Stina Ekblad och Lönnebergakvartetten.

Återigen, vi tackar er för att ni ger föreningen möjlighet att fortleva. Tack och på återseende och var rädda om er alla. Varma hälsningar och tillönskningar om en God Jul!

Styrelsen för Arvika Konsertförening