Mirja Backlund & Freja Apelkvist – 2021 års stipendiater!

Mirja Backlund och Freja Apelkvist har båda tilldelats Arvika Konsertförenings musikstipendium för 2021.

Mirja Backlund. Foto: privat.

Mirja Backlund går sista året på teknikprogrammet på Solbergagymnasiet. Hon har samtidigt påbörjat sitt tionde och sista år som klarinettelev på Musikskolan i Arvika. För tre år sedan köpte hon sin träklarinett och det ledde till en stor förändring i synen på spelandet. Det blev mycket roligare att spela, särskilt att spela solo.

När hon var liten började hon spela i en blåsorkester på musikskolan, därefter i de årliga symfoniorkesterprojekten. Utöver orkestrarna spelade hon i en klarinettensemble och i en grupp med några vänner där dom fokuserade på lite mer jazziga stycken.

När Mirja började spela på sin nya träklarinett kunne hon öva på hur klangen lät och inte bara på att hon skulle ta rätt grepp. Eftersom hon mest fokuserar på att spela klassisk musik gjorde detta stor skillnad – det lät mycket bättre. När hon övade så tyckte hon faktiskt att det lät fint! Hon började fokusera på nya delar av spelandet och sen dess känner hon att hon verkligen har utvecklats i sitt spelande.Mirja har spelat flera gånger på musikskolans vårkonserter, även i våras när hon mottog musikskolans stipendium. Under hösten har hon arbetat med Mozarts klarinettkonsert och särskilt fokuserat på den andra satsen vilken hon hoppas på att någon gång få framföra. Det mest aktuella hon för tiden spelar är låten The tale of Viktor Navorski från filmen The Terminal. Det tycker hon är extra roligt att spela eftersom hon själv upptäckte stycket och letade fram noter.

Freja Apelkvist. Foto: privat.

Freja Apelkvist är 17 år gammal och går andra året på gymnasiet Stage & Perform här i Arvika där hon också har bott i drygt ett år nu. Freja är född i Lund men när hon var 3 år flyttade hon till Bukarest, Rumänien med sin familj och bodde där tills 2019.

Freja har nu hållit på med musik i snart 9 år. Det första instrumentet hon lärde sig var piano. Två år senare började hon spela cello och lite tid efter det igen sång. Den musik hon främst fokuserat på ända sedan hon började med musik är den klassiska. Under åren har hon tagit del av många olika nationella och internationella masterclasses, workshops och tävlingar. Nästa år kommer Freja vara med i Royal Concertgebouw Young Summer Class i Nederländerna.

Sedan Freja flyttade till Arvika har hon blivit medlem i Arvika Stråkorkester och med de medverkat i projektet med bröderna Rongedal i februari 2020. Dessutom har hon varit med i Estetiska Skolans projekt Legally Blonde och spelat cello i en kvartett med tre studenter från Musikhögskolan Ingesund.

Freja är även medlem i det nyligen bildade progressiva rockbandet ”Gaarden” då hon tycker att det är ens plikt som musiker att utforska musiken i alla dess former. Just nu spelar hon cello för Lars-Inge Bjärlestam och piano för Ernst Erlanson.

Arvika Konsertförening valde att detta speciella år dela ut två stipendier med hopp om att ge båda dessa unga musiker lite extra inspiration i en krävande tid. Under sommaren/hösten 2021 kommer båda Mirja och Freja att ge var sin konsert med anledning av stipendiet.