21 oktober: Blockflöjtsfrossans galakonsert

Woodpeckers Recorder Quartet, Dan Laurin & Anna Paradiso

Woodpeckers Recorder Quartet är en dynamisk grupp blockflöjtister som alla delar samma passion att framhäva både gammal och ny musik Kvartettten består av Pernille Petersen (DK), Caroline Eidsten Dahl (NO), Katarina Widell (SE) och Kate Hearne (IE. De träffades under sina studier för Dan Laurin vid Kungl. Musikhögskolan i Stockholm. Efter avslutade diplomutbildningar har de fortsatt spela tillsammans och med rötter i Sverige, Norge, Danmark och Irland har Woodpeckers visat att de har något speciellt att bjuda på. Samtliga medlemmar har också profilerat sig som vinnare och pristagare vid internationella tävlingar och de konserterar regelbundet runtom i hela världen.

Dan Laurin är en av världens mest omtalade blockflöjtister. Hans utpräglade klangmedvetenhet och scennärvaro har gjort honom berömd över hela världen. Dan har som interpret och skivartist med mer än fyrtio skivor i diskografin vunnit ett stort antal priser och utmärkelser, bland annat två Grammis. Laurin är blockflöjtsprofessor vid KMH i Stockholm.

Anna Paradiso har omtalats som ”en av de mest framstående klaverspelarna i världen idag” (Musicweb-International, England). Hon har framfört konserter ibland annat Europa, USA och Japan. För det internationella bolaget BIS har Anna spelat in många skivor, på cembalo, klavikord, hammarklaver och modernt piano, både som solist och som continuo-spelare.

Blockflöjtsfrossan på Ingesund är ett dygn med
konserter, ensemblespel, utställningar, föreläsningar, workshops och masterclasses.

Samarrangemang med Musikhögskolan Ingesund.

Dag: Lördag 21 oktober
Tid: 19.30
Plats: Stora Konsertsalen, Musikhögskolan Ingesund
Entré: 200 kr, medlem i och AKF 100 kr. Ungdom t.o.m. 19 år samt studerande – fri entré