Konsert: Joel Lyssarides & Svante Henryson

Arvika konsertförening, i samarbete med Piren Live, är glada att få anordna en exklusiv konsert med två av Sveriges främsta improvisationsmusiker inom jazz och klassisk musik. Lekfullhet och känsla i sitt alldeles egna uttryck!

Pianisten JOEL LYSSARIDES
är utbildad vid Kungliga Musikhögskolan i Stockholm. Lyssarides har genom åren mottagit flera tunga priser, inte minst Jan Wallander-priset 2014 där han som 21 åring vann en Steinwayflygel. Debutalbumet ”Dreamer” (Naxos Sweden – Prophone) hyllades av en enig kritikerkår; Johan Norberg skrev b.la ”Joels kompositioner är små mästerverk som han framför med en virtuositet och tajming jag inte hört på länge i Sverige, om ens någonsin.”

Uppföljaren ”A Better Place” som kom ut 2019 belönades med en 5:a av Dagens Nyheters recensent Johannes Cornell som skrev: ”Lyssarides har sådan teknik och ett så rikt språk, ibland på och över gränsen till klassiskt pianomusik, att han i sanning tycks förmögen att genast följa minsta ingivelse.”

Samma månad som albumet släpptes blev Lyssarides vid 26 års ålder utsedd till ”Årets Musiker” av Sveriges Radio P2. Sedan 2021 är Lyssarides signad till den tyska etiketten ACT och jobbar för närvarande på sitt 3e studioalbum.

Läs mer om Joel Lyssarides här.

Cellisten SVANTE HENRYSON
växte upp i Umeå, där han började sin musikerbana som el- och kontra-basist inom rock och jazz. Efter studierna, bl.a. vid Musikaliska Akademien i Prag, blev han rekordung solobasist i Oslo Filharmonien. Därefter följde ett musikaliskt lappkast och han flyttade till USA för att bli elbasist i ett världsberömt hårdrockband med gitarristen Yngwie Malmsteen. Under de många långa världsturnéerna lärde han sig ytterligare ett instrument: cello – hans  unika spelstil är gränssprängande i både klanger, teknik och inte minst genremässigt.

Vare sig det är som gäst med Elvis Costello’s The Imposters, i en jazztrio med saxofonisten Chico Freeman, eller i en egenkomponerad cellokonsert framför en symfoniorkester, är hans cellos röst omedelbart igenkännlig. Denne mångsidige multimusiker har på senare tid rönt stora framgångar som komponist.

Svante Henryson är ledamot av Kungliga Musikaliska Akademien, och belönades 2015 med det prestigefyllda Nordiska Rådets Musikpris.

Läs mer om Svante Henryson här.

Svante Henrysson - Viddarna innom mig. Foto: Ørjan Bertelsen.
Svante Henrysson – Viddarna innom mig. Foto: Ørjan Bertelsen.

Piren Live 4 augusti
Biljett: 225 kronor – köp din biljett här! (medlemmar i Arvika Konsertförening kan köpa biljetter till rabatterat pris i entrén till Piren Live).
Adress: Hamnplan 1, Arvika. Du blir anvisad plats vid ankomst.
Tider: dörrarna öppnar 18:00 och konserten startar 19:00.
Förtäring: Mat och fullständiga rättigheter finns på plats i samarbete med Olssons Brygga.

Lär känna artisterna!
Ovan finner du länkar till artisternas hemsidor. Här nedan finner du ett par videoklipp.

Video: ”Dreamer” av Joel Lyssarides.
Video: ”Summer Band Camp” med Svante Henryson, Erik Weissglas, Hans Backenroth och Joakim Ekberg.