Kära musikvän!

Styrelsen i Arvika Konsertförening jobbar uthålligt på, för att arrangera och erbjuda musikintresserad publik i Arvika konserter av bästa möjliga kvalité. Årets program är helt beroende av de restriktioner som för närvarande gäller och med vilket tidsperspektiv det går att anordna. Detta gör det mycket svårt att planera, men vår förhoppning ser i nuläget ut såhär;

19 maj arrangerar vi konsert med sångaren Olle Persson och gitarristen Mats Bergström i samarbete med Musikhögskolan Ingesund (MHI). Konserten blir streamad och troligen ”bara” digital.

Större osäkerhet är det om, på vilket sätt eller när, konserten med Kungsbacka Pianotrio, en av Europas bästa pianotrior, blir av.

Till våra betalande medlemmar säsongen 2020-21 erbjuder vi dessa streamade konserter fritt. Kontakta oss på arvikakonsertforening@gmail.com för att komma åt länkarna.

I övrigt planerar vi till sommaren en utomhus familjekonsert med Lönnebergakvartetten under rubriken ”Tårtsväng med Pippi och Beethoven”.

I samarbete med Arvika Teaterförening och Musikhögskolan Ingesund har vi bokat Riksteater-produktionen med Richard Söderberg men det är osäkert om, när och hur det blir.

Lovisa Lundmark
Freja Apelkvist. Foto: privat.
Freja Apelkvist.
Mirja Backlund. Foto: privat.
Mirja Backlund.

Att äntligen kunna arrangera stipendiatkonsert med Lovisa Lundmark, stipendiatmottagare för året 2020, och konserter med 2021 års stipendiater Freja Apelkvist och Mirja Backlund står högt på vår önskelista. Dessutom julkonsert 2021 i Trefaldighetskyrkan med lokala musiker.

På planeringslistan står fortfarande samarbetet med MHI och Arvika Jazz & Blues om programmet ”Tre starka kvinnor” med Dramatenskådespelaren Stina Ekblad och jazzsångaren Anna Kruse i en hyllning av poeten Edith Södergran.

Årsmöte planeras till maj månad, utomhus, med möjlighet till digital anslutning, och med underhållning av någon av Konsertföreningens stipendiater!

För styrelsen i Arvika Konsertförening
Nils Petter Tveten