Stella & Malin – Arvika konsertförenings stipendiater 2023!

Arvika Konsertförening har återigen utsett värdiga mottagare till det stipendium som vi årligen delar ut till musicerande ungdomar i Arvika.

Denna gång utsågs två stipendiater, Malin Eriksson och Stella Axelsson.
Malin är femton år och spelar altfiol, Stella är tolv år och spelar flöjt. Båda går på musikskolan och har spelat sedan de var 8 respektive 7 år.

Stella spelar även fiol och läser musikteori – ett slags fördjupningskurs som musikskolan erbjuder för elever som vill satsa lite extra på sitt musicerande.

Malin är för närvarande den enda som som spelar altfiol på musikskolan – hon bytte från fiol vid tolv års ålder och kommer att söka till musiktestet på Stage & Perform till hösten.

Båda stipendiaterna har redan nu i sin unga ålder kommit långt i sitt musikutövande – Stella och Malin deltog i musikskolans symfoniorkesterkonsert på Ingesund och de har båda spelat solo på gudstjänster och konserter. Dock har de aldrig spelat tillsammans, det kommer de att få tillfälle att göra vid sin stipendiekonsert som görs till hösten, då stipendiet delas ut.

Stipendiet ger t.ex. hjälp att åka på kurser och musiktävlingar på andra håll i Sverige och träffa ungdomar med samma intresse, eller ett bidrag till ett bättre instrument.

Stellas flöjtlärare Cecilie Clausen poängterar att det är kombinationen av intresse och flit som får elever att nå långt i musikalisk utveckling, förutom att förstås komma väl förberedd till lektionerna.

Fiollärare Anna Andersson Vass, lärare till Malin, instämmer och säger att stipendiet är en sporre för att fortsätta öva och att den tid eleven lägger ner blir ännu mer meningsfull. Konsertdatum är inte fastställt än men konserten arrangeras genom Arvika konsertförening

Grattis Malin och Stella!